Ignoring Pain
⟼DE Vier Filme über Erfahrungen, die sich der Darstellung entziehen. Wie können wir zeigen, was das menschliche Auge nicht sieht, und wie von dem erzählen, was wir nicht erinnern? Unser Bild von der Welt speist sich aus groben Übersetzungen – wie sie auch das Medium Film produziert. In den Klassikern der Filmgeschichte lassen sich die imperialen Gesten der Vergangenheit aufspüren, aber auch die Körper in Aufruhr, die sich gegen sie in Stellung bringen. Sie werden zum Material für neue Vorstellungen von Selbst und Gesellschaft, in denen staatlich verordnetes Vergessen einer kritischen Erinnerung weicht.
⟼EN Four films about experiences that elude depiction. How can we show what the human eye cannot see, and how can we tell about what we do not remember? Our image of the world is fed by rough translations – just as the medium of film produces them. In the classics of film history, the imperial gestures of the past can be traced, but also the bodies in turmoil positioned against them. They become material for new conceptions of self and society, in which state-imposed amnesia gives way to critical memory.
UNTITLED SEQUENCE OF GAPS
⟼ Vika Kirchenbauer
DE 2020, 00:12:31
Director, Script, Editing ⟼ Vika Kirchenbauer
Camera ⟼ Vika Kirchenbauer, Rita Macedo
Music ⟼ COOL FOR YOU
Distribution ⟼ Vika Kirchenbauer, www.vk0ms.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE UNTITLED SEQUENCE OF GAPS besteht aus kurzen Vignetten in unterschiedlichen Techniken und Materialitäten und bedient sich der Form des Essayfilms, um sich dem Phänomen des traumatisch bedingten Gedächtnisverlusts zu nähern. Die Erzählung kreist um Licht außerhalb des sichtbaren Spektrums – das, was man empfindet, aber nicht sehen kann. Die Stimme der Künstlerin bewegt sich zwischen planetarischen Makrodimensionen, physikalischen Phänomenen und persönlichen Erzählungen über affektive Subjektbildung und vermag so Gewalt und ihre Mechanismen, Klasse und Queerness nicht mit den Mitteln der Repräsentation, sondern von innen zu beleuchten.
Vika Kirchenbauer is an artist, writer and music producer based in Berlin. In her work she explores opacity in relation to representation of the ʻotheredʼ and discusses the role of emotions in contemporary art, labour and politics. Her work has been presented in a wide range of contexts including Neuer Berliner Kunstverein, Museum of Modern Art, Bonn, ICA Artists’ Film Biennial, transmediale festival for art and digital culture, Ann Arbor Film Festival, Images Festival Toronto and EMAF Osnabrück.
⟼EN Composed of short vignettes in different techniques and materialities, UNTITLED SEQUENCE OF GAPS uses the form of an essay film to approach trauma-related memory loss via reflections on light outside the visible spectrum – on what is felt but never seen. Carefully shifting between planetary macro scales, physical phenomena and individual accounts of affective subject formation, the artist's voice considers violence and its workings, class and queerness not through representation but from within.
Matters of Daring
⟼ Belinda Kazeem-Kamiński & Masha Godovannaya
AT/RU 2020, 00:18:40
Director ⟼ Belinda Kazeem-Kamiński, Masha Godovannaya
Sound Design ⟼ Bassano Bonelli
Distribution ⟼ Belinda Kazeem-Kamiński, www.belindakazeem.com, Masha Godovannaya, www.mashagodovannaya.wordpress.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Der Film basiert auf Carl T. Dreyers Die Passion der Jungfrau von Orléans (1928), Sergej Eisensteins Panzerkreuzer Potemkin (1925), Oktober (1928) und dem mexikanischen Filmmaterial (1930) sowie Friedrich W. Murnaus Nosferatu (1922). Der Film entführt die Zuschauer*innen in Landschaften, die von geisterhaften Gemeinschaften, Schatten und Zwischenwesen bevölkert werden, die als Übergänge zu Revolutionen und Träumen in der Vergangenheit, Zukunft und Gegenwart fungieren. Die drei Episoden wurden als Rahmen für the que_ring drama project – Dark Revolutions produziert und realisiert, dessen Premiere am 14. November 2019 im studio brut, Wien, Österreich, stattfand.
Masha Godovannaya and Belinda Kazeem-Kamiński are visual artists based in Vienna/Austria. In their first collaboration, they lead their audience into ghostly landscapes of revolutions and dreams of an unfinished past.
⟼EN The film departs from Carl T. Dreyer's La Passion de Jeanne d'Arc (1928), Sergej Eisenstein's Battleship "Potemkin" (1925), October (1928), and the Mexican film material (1930), as well as Friedrich W. Murnau's Nosferatu (1922). Conceptualised in three parts, it draws viewers into landscapes populated by ghostly communities, shadows, and intermediate beings acting as transitions to revolutions and dreams in the past, future, and present. Produced and realised as a framework for the que_ring drama project – Dark Revolutions which premiered on 14 Nov. 2019, at studio brut, Vienna, Austria.
O’ Pierrot
⟼ Tanoa Sasraku
UK 2019, 00:13:58
Director, Editing ⟼ Tanoa Sasraku
Camera ⟼ Lewis Brander, Muneyuki Sugiyama
Sound ⟼ Kirsty Black
Distribution ⟼ Tanoa Sasraku, www.tanoasasraku.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Ausgehend von der Erzählung von Pierrot dem Clown und der Ästhetik von Kenneth Angers queerem Avantgarde-Klassiker Rabbit’s Moon beschreibt O’ Pierrot die Suche nach einer britischen Identität aus lesbischer, mixed-race Perspektive. Das Lebensziel von Pierrot Mulatto besteht darin, einen riesigen Ahornsamen zu fangen, der jeden Tag aus den Armen von Harlequin Jack zu ihr herunter schwebt, einem wirren schwarzen Mann in Whiteface, der über sein eigenes Streben nach britischer Akzeptanz den Verstand verloren hat. Er ermutigt Pierrot, das ‘weiße Potenzial’ ihrer diversen Identität zu realisieren, während sie sich gegen die Zurückweisung, Wut und Rückwärtsgewandtheit im ländlichen England zur Wehr zu setzen.
Tanoa Sasraku, born in 1995 and raised in Plymouth, Devon. Tanoa Sasraku works with themes examining the intersections of her identity as a young, mixed-race, gay woman and the endeavour to draw these senses of self together as one in 21st century England. Sasraku is based in London, England and her practice shifts between filmmaking and flag-making.
⟼EN Employing the narrative of Pierrot the Clown, and the aesthetic of Kenneth Anger’s pioneering avant-garde, queer film Rabbit’s Moon, O’ Pierrot explores the quest for British identity from a lesbian, mixed-race, British perspective. The life goal of Pierrot Mulatto is to catch a giant sycamore seed that spins down every day from the arms of Harlequin Jack, a crazed black man in whiteface, driven mad by his own quest for British acceptance. Mixed-race Pierrot is encouraged to strive for her ‘white potential’ whilst battling rejection, rage, and the bending of time amidst the English countryside.
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Missing Time
⟼ Morgan Quaintance
UK 2019, 00:14:49
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Morgan Quaintance
Distribution ⟼ LUX, www.lux.org.uk
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Missing Time erzählt von Entführungen durch Außerirdische, der Geschichte des Kalten Krieges und der britischen Kolonialgeschichte, um die Verbindung zwischen Erinnerungsverlust, verdrängten Geschichten, staatlicher Geheimhaltung und der Konstitution des Selbst zu beleuchten.
Morgan Quaintance is a London-based artist and writer. His moving-image work has been shown or in exhibition recently at: International Film Festival Rotterdam, London Film Festival, Wysing Arts Centre, Cambridge, BL CK B X, LUX Artists Moving Image, London, LIMA, Amsterdam, VIDEONALE, Bonn, Berwick Film & Media Arts Festival.
⟼ Courtesy of the artist and LUX, London
⟼EN Through a focus on alien abduction, cold war history, and Britain’s colonial history, Missing Time is a film that considers the relation between amnesia, concealed histories, state secrecy and the constitution of the self.
Ignoring Pain
⟼DE Vier Filme über Erfahrungen, die sich der Darstellung entziehen. Wie können wir zeigen, was das menschliche Auge nicht sieht, und wie von dem erzählen, was wir nicht erinnern? Unser Bild von der Welt speist sich aus groben Übersetzungen – wie sie auch das Medium Film produziert. In den Klassikern der Filmgeschichte lassen sich die imperialen Gesten der Vergangenheit aufspüren, aber auch die Körper in Aufruhr, die sich gegen sie in Stellung bringen. Sie werden zum Material für neue Vorstellungen von Selbst und Gesellschaft, in denen staatlich verordnetes Vergessen einer kritischen Erinnerung weicht.
⟼EN Four films about experiences that elude depiction. How can we show what the human eye cannot see, and how can we tell about what we do not remember? Our image of the world is fed by rough translations – just as the medium of film produces them. In the classics of film history, the imperial gestures of the past can be traced, but also the bodies in turmoil positioned against them. They become material for new conceptions of self and society, in which state-imposed amnesia gives way to critical memory.
UNTITLED SEQUENCE OF GAPS
⟼ Vika Kirchenbauer
DE 2020, 00:12:31
Director, Script, Editing ⟼ Vika Kirchenbauer
Camera ⟼ Vika Kirchenbauer, Rita Macedo
Music ⟼ COOL FOR YOU
Distribution ⟼ Vika Kirchenbauer, www.vk0ms.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE UNTITLED SEQUENCE OF GAPS besteht aus kurzen Vignetten in unterschiedlichen Techniken und Materialitäten und bedient sich der Form des Essayfilms, um sich dem Phänomen des traumatisch bedingten Gedächtnisverlusts zu nähern. Die Erzählung kreist um Licht außerhalb des sichtbaren Spektrums – das, was man empfindet, aber nicht sehen kann. Die Stimme der Künstlerin bewegt sich zwischen planetarischen Makrodimensionen, physikalischen Phänomenen und persönlichen Erzählungen über affektive Subjektbildung und vermag so Gewalt und ihre Mechanismen, Klasse und Queerness nicht mit den Mitteln der Repräsentation, sondern von innen zu beleuchten.
⟼EN Composed of short vignettes in different techniques and materialities, UNTITLED SEQUENCE OF GAPS uses the form of an essay film to approach trauma-related memory loss via reflections on light outside the visible spectrum – on what is felt but never seen. Carefully shifting between planetary macro scales, physical phenomena and individual accounts of affective subject formation, the artist's voice considers violence and its workings, class and queerness not through representation but from within.
Vika Kirchenbauer is an artist, writer and music producer based in Berlin. In her work she explores opacity in relation to representation of the ʻotheredʼ and discusses the role of emotions in contemporary art, labour and politics. Her work has been presented in a wide range of contexts including Neuer Berliner Kunstverein, Museum of Modern Art, Bonn, ICA Artists’ Film Biennial, transmediale festival for art and digital culture, Ann Arbor Film Festival, Images Festival Toronto and EMAF Osnabrück.
Matters of Daring
⟼ Belinda Kazeem-Kamiński & Masha Godovannaya
AT/RU 2020, 00:18:40
Director ⟼ Belinda Kazeem-Kamiński, Masha Godovannaya
Sound Design ⟼ Bassano Bonelli
Distribution ⟼ Belinda Kazeem-Kamiński, www.belindakazeem.com, Masha Godovannaya, www.mashagodovannaya.wordpress.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Der Film basiert auf Carl T. Dreyers Die Passion der Jungfrau von Orléans (1928), Sergej Eisensteins Panzerkreuzer Potemkin (1925), Oktober (1928) und dem mexikanischen Filmmaterial (1930) sowie Friedrich W. Murnaus Nosferatu (1922). Der Film entführt die Zuschauer*innen in Landschaften, die von geisterhaften Gemeinschaften, Schatten und Zwischenwesen bevölkert werden, die als Übergänge zu Revolutionen und Träumen in der Vergangenheit, Zukunft und Gegenwart fungieren. Die drei Episoden wurden als Rahmen für the que_ring drama project – Dark Revolutions produziert und realisiert, dessen Premiere am 14. November 2019 im studio brut, Wien, Österreich, stattfand.
⟼EN The film departs from Carl T. Dreyer's La Passion de Jeanne d'Arc (1928), Sergej Eisenstein's Battleship "Potemkin" (1925), October (1928), and the Mexican film material (1930), as well as Friedrich W. Murnau's Nosferatu (1922). Conceptualised in three parts, it draws viewers into landscapes populated by ghostly communities, shadows, and intermediate beings acting as transitions to revolutions and dreams in the past, future, and present. Produced and realised as a framework for the que_ring drama project – Dark Revolutions which premiered on 14 Nov. 2019, at studio brut, Vienna, Austria.
Masha Godovannaya and Belinda Kazeem-Kamiński are visual artists based in Vienna/Austria. In their first collaboration, they lead their audience into ghostly landscapes of revolutions and dreams of an unfinished past.
O’ Pierrot
⟼ Tanoa Sasraku
UK 2019, 00:13:58
Director, Editing ⟼ Tanoa Sasraku
Camera ⟼ Lewis Brander, Muneyuki Sugiyama
Sound ⟼ Kirsty Black
Distribution ⟼ Tanoa Sasraku, www.tanoasasraku.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Ausgehend von der Erzählung von Pierrot dem Clown und der Ästhetik von Kenneth Angers queerem Avantgarde-Klassiker Rabbit’s Moon beschreibt O’ Pierrot die Suche nach einer britischen Identität aus lesbischer, mixed-race Perspektive. Das Lebensziel von Pierrot Mulatto besteht darin, einen riesigen Ahornsamen zu fangen, der jeden Tag aus den Armen von Harlequin Jack zu ihr herunter schwebt, einem wirren schwarzen Mann in Whiteface, der über sein eigenes Streben nach britischer Akzeptanz den Verstand verloren hat. Er ermutigt Pierrot, das ‘weiße Potenzial’ ihrer diversen Identität zu realisieren, während sie sich gegen die Zurückweisung, Wut und Rückwärtsgewandtheit im ländlichen England zur Wehr zu setzen.
⟼EN Employing the narrative of Pierrot the Clown, and the aesthetic of Kenneth Anger’s pioneering avant-garde, queer film Rabbit’s Moon, O’ Pierrot explores the quest for British identity from a lesbian, mixed-race, British perspective. The life goal of Pierrot Mulatto is to catch a giant sycamore seed that spins down every day from the arms of Harlequin Jack, a crazed black man in whiteface, driven mad by his own quest for British acceptance. Mixed-race Pierrot is encouraged to strive for her ‘white potential’ whilst battling rejection, rage, and the bending of time amidst the English countryside.
Tanoa Sasraku, born in 1995 and raised in Plymouth, Devon. Tanoa Sasraku works with themes examining the intersections of her identity as a young, mixed-race, gay woman and the endeavour to draw these senses of self together as one in 21st century England. Sasraku is based in London, England and her practice shifts between filmmaking and flag-making.
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Missing Time
⟼ Morgan Quaintance
UK 2019, 00:14:49
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Morgan Quaintance
Distribution ⟼ LUX, www.lux.org.uk
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Missing Time erzählt von Entführungen durch Außerirdische, der Geschichte des Kalten Krieges und der britischen Kolonialgeschichte, um die Verbindung zwischen Erinnerungsverlust, verdrängten Geschichten, staatlicher Geheimhaltung und der Konstitution des Selbst zu beleuchten.
⟼EN Through a focus on alien abduction, cold war history, and Britain’s colonial history, Missing Time is a film that considers the relation between amnesia, concealed histories, state secrecy and the constitution of the self.
Morgan Quaintance is a London-based artist and writer. His moving-image work has been shown or in exhibition recently at: International Film Festival Rotterdam, London Film Festival, Wysing Arts Centre, Cambridge, BL CK B X, LUX Artists Moving Image, London, LIMA, Amsterdam, VIDEONALE, Bonn, Berwick Film & Media Arts Festival.
⟼ Courtesy of the artist and LUX, London