Feeling Our Objects Are Not Real
⟼DE Objekte sind real, solange an ihnen Reibung entsteht. Ein Missverständnis über die Zeit und Aufmerksamkeit, die wir einander widmen, führt weiter zur Frage, wie Lebewesen in überregulierten Stadträumen zu Hause sein können. Auf den Spuren von Fengshui nähern wir uns einer Architektur, die strategische Lücken lässt. Einrichtungsobjekte werden zu Protagonisten minimaler Dramen, bevor sie lautlos vor unseren Augen zersplittern. Abstürzende Flugzeuge und defekte Computer vermitteln schließlich eine Ahnung vom unsichtbaren Wirken kosmischer Strahlung.
⟼EN Objects are real as long as there is friction with them. A misunderstanding about the time and attention we devote to each other leads to the question of how living beings can be at home in overregulated urban spaces. Following the trail of feng shui, we approach an architecture that leaves strategic gaps. Furnishings become protagonists of minimal dramas before they silently shatter before our eyes. Crashing airplanes and faulty computers finally give us an inkling of the invisible effects of cosmic radiation.
where i don't meet you
⟼ Charlotte Clermont
CA 2019, 00:04:16
Director ⟼ Charlotte Clermont
Sound mix ⟼ Jonathan Lachance
Music ⟼ Gigliola Cinquetti
Distribution ⟼ Vidéographe, www.videographe.org
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Auf Super-8-Film gedreht und von Hand entwickelt, verweist where i don't meet you auf seine eigene Körperlichkeit. Die Materialität des Films ist dabei nicht nur Medium, sondern auch Gegenstand. Seine Erzählstruktur ähnelt einer Arbeit über filmische Dekonstruktion, die auf ein unkalkulierbares experimentelles Universum trifft. Der Film zeigt eine Reihe gegenständlicher Bilder, begleitet von einer Textsequenz, entwickelt die formalen und psychologischen Verbindungen aber zwischen den einzelnen Bildern.
Charlotte Clermont’s video and sound work addresses the concept of time through symbolic and emotional associations. Often collaborating with others, she uses analogue recording devices and works with the malleability of film and magnetic tape to build space-times that reside between imagination and memory, the past and the present.
⟼EN Shot on Super 8, where i don't meet you is based on its own physicality by the means of a DIY hand processing technique, where the film's materiality is treated not only as a medium but also as a subject. Its narrative structure reflects a work on film deconstruction, which joins an unpredictable and experimental universe. Showing a series of figurative shots accompanied by a textual sequence, formal and psychological associations are developed between each of the images.
Pigeons and Architecture
⟼ Anne Linke
DE 2019, 00:10:52
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Anne Linke
Distribution ⟼ Anne Linke, www.annelinke.de
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE Als gefiederte Architektinnen navigieren die Tauben durch den Stadtraum und die Architekturen, die gegen sie errichtet werden. Eine Frau ist ihre Komplizin.
Anne Linke (born 1986 in Munich) is an artist who lives in Hamburg and Zurich. She studied Photography in Essen and Time-Based Media at the University of Fine Arts Hamburg. Regarding the city as ecosystem, she is interested in how animal and plant species adapt to environmental changes caused by humans. Pigeons and Architecture is her first film.
⟼EN As feathered architects, pigeons navigate the city and the architectures that are built against them. Meanwhile a woman is their accomplice.
From Its Mouth Came a River of High-End Residential Appliances
⟼ WangShui
HK/US 2018, 00:13:03
Director ⟼ WangShui
Distribution ⟼ WangShui, www.wangshui.co
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Eine Drohne leitet die Zuschauer*innen durch die Drachentore Hongkongs – Löcher, die in Hochhäusern klaffen, damit Drachen auf dem Weg von den Bergen zum Meer durch sie hindurchfliegen können –, während ein Erzähler Körper, Kontinente und Geschichten durchquert.
WangShui is an artist and filmmaker who has exhibited and screened work at the New York Film Festival, International Film Festival Rotterdam, EMPAC, SculptureCenter, JULIA STOSCHEK COLLECTION, Triple Canopy, and The Shed.
⟼EN A drone leads viewers through Hong Kong’s dragon gates - gaping holes in high-rises designed for dragons to fly from the mountains to the sea - all while a narrator traverses bodies, continents, and histories.
Billy
⟼ Zachary Epcar
US 2019, 00:08:03
Director ⟼ Zachary Epcar
Music ⟼Brendan Glasson
Cast ⟼Peter Christian, Kym McDaniel
Distribution ⟼ Zachary Epcar, www.zacharyepcar.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Beginnend mit dem Reenactment einer Szene aus einer Primetime-Soap wirft dieses häusliche Psychodrama einen bangen Blick auf die Schrecken des Innendesigns und die grenzenlose Verstrickung der Dinge.
Zachary Epcar (born San Francisco) is a filmmaker whose work has screened at the New York Film Festival, Toronto International Film Festival, International Film Festival Rotterdam, Museum of Contemporary Art Chicago, Pacific Film Archive, Ann Arbor Film Festival, Crossroads, Onion City, 25 FPS, Images Festival, and elsewhere. He studied at Bard College, is a current MFA candidate at the University of Wisconsin Milwaukee, and a co-programmer of Light Field, an annual exhibition of experimental cinema in San Francisco.
⟼EN The reenactment of a scene from a primetime soap opens this domestic psychodrama, an anxious look into the horrors of interior decoration and the boundless entanglement of things.
Dieses Video steht aus lizenzrechtlichen Gründen leider nicht zur Verfügung. /
This video is unfortunately not available due to licensing reasons.
TEAL
⟼ Björn Kämmerer
AT 2020, 00:05:00
Director ⟼ Björn Kämmerer
Camera ⟼ Adam Wallensten
Distribution ⟼ Sixpackfilm, www.sixpackfilm.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Im Film ist ein Spiegel selten bloß ein Spiegel. Als eines der für dieses Medium häufigsten und ausdrucksstärksten symbolischen Objekte hat der Spiegel lange Zeit etwas größeres dargestellt als nur sich selbst — meist offenbarte der Blick hinein eine andere, verdrängte oder unappetitliche Facette der menschlichen Psyche. Mit TEAL befreit Björn Kämmerer den Spiegel von seinen metaphorischen Fesseln und stellt dabei ein Stück seines praktischen Zaubers wieder her.
Björn Kämmerer, born 1977 in Stralsund (GDR), grew up in Berlin, lives and works in Vienna. Studied at Kunstuniversität Linz (Experimental Media Art) and at the Academy of Fine Arts Vienna (Art and Digital Media) from 2002-2008. Works with film and video art.
⟼EN When it comes to cinema, a mirror is rarely just a mirror. As one of the medium´s most ubiquitous and expressive symbolic objects, mirrors have long represented something greater than themselves – usually, when looked upon, some otherwise internalised or unsavoury facet of a person´s psyche. With TEAL, Björn Kämmerer strips the mirror of its metaphoric trappings and, in the process, restores a bit of its practical magic.
The Phantom Menace
⟼ Graeme Arnfield
UK 2019, 00:36:32
Director, Script ⟼ Graeme Arnfield
Distribution ⟼ Graeme Arnfield, www.graemearnfield.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Willkommen im Zeitalter der kosmischen Strahlung! The Phantom Menace führt Geschichten aus der jüngeren Vergangenheit über die Wirkung kosmischer Strahlung in immer geringeren Höhen zu einem technolastigen, stroboskopischen Climate-Fiction-Film zusammen, dessen Drehbuch aus Gesprächen mit Amazon-Lagerarbeiter*innen entwickelt wurde. Flugzeuge stürzen ab, Computer versagen und Wahlen laufen aus dem Ruder − und das war nur ein Vorgeschmack auf die Zukunft.
Graeme Arnfield (born 1991, UK) is an artist, filmmaker and curator living in London, raised in Cheshire, UK. Producing sensory essay films from found, often viscerally embodied, networked imagery his films use methods of investigative storytelling to explore issues of circulation, spectatorship and history. Research topics have included: the politics of digital networks, the material distribution of ecological matter such as peat and asbestos and the adaptive circulation of global and local histories.
⟼EN Welcome to the age of cosmic radiation! Compiling stories from the recent past of interaction with cosmic rays at ever-descending altitudes, The Phantom Menace is a techno-driven stroboscopic climate fiction film written in conversation with various Amazon warehouse workers. Planes crashing, computers malfunctioning and elections going haywire, these were just the prequel to the future.
Feeling Our Objects Are Not Real
⟼DE Objekte sind real, solange an ihnen Reibung entsteht. Ein Missverständnis über die Zeit und Aufmerksamkeit, die wir einander widmen, führt weiter zur Frage, wie Lebewesen in überregulierten Stadträumen zu Hause sein können. Auf den Spuren von Fengshui nähern wir uns einer Architektur, die strategische Lücken lässt. Einrichtungsobjekte werden zu Protagonisten minimaler Dramen, bevor sie lautlos vor unseren Augen zersplittern. Abstürzende Flugzeuge und defekte Computer vermitteln schließlich eine Ahnung vom unsichtbaren Wirken kosmischer Strahlung.
⟼EN Objects are real as long as there is friction with them. A misunderstanding about the time and attention we devote to each other leads to the question of how living beings can be at home in overregulated urban spaces. Following the trail of feng shui, we approach an architecture that leaves strategic gaps. Furnishings become protagonists of minimal dramas before they silently shatter before our eyes. Crashing airplanes and faulty computers finally give us an inkling of the invisible effects of cosmic radiation.
where i don't meet you
⟼ Charlotte Clermont
CA 2019, 00:04:16
Director ⟼ Charlotte Clermont
Sound mix ⟼ Jonathan Lachance
Music ⟼ Gigliola Cinquetti
Distribution ⟼ Vidéographe, www.videographe.org
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Auf Super-8-Film gedreht und von Hand entwickelt, verweist where i don't meet you auf seine eigene Körperlichkeit. Die Materialität des Films ist dabei nicht nur Medium, sondern auch Gegenstand. Seine Erzählstruktur ähnelt einer Arbeit über filmische Dekonstruktion, die auf ein unkalkulierbares experimentelles Universum trifft. Der Film zeigt eine Reihe gegenständlicher Bilder, begleitet von einer Textsequenz, entwickelt die formalen und psychologischen Verbindungen aber zwischen den einzelnen Bildern.
⟼EN Shot on Super 8, where i don't meet you is based on its own physicality by the means of a DIY hand processing technique, where the film's materiality is treated not only as a medium but also as a subject. Its narrative structure reflects a work on film deconstruction, which joins an unpredictable and experimental universe. Showing a series of figurative shots accompanied by a textual sequence, formal and psychological associations are developed between each of the images.
Charlotte Clermont’s video and sound work addresses the concept of time through symbolic and emotional associations. Often collaborating with others, she uses analogue recording devices and works with the malleability of film and magnetic tape to build space-times that reside between imagination and memory, the past and the present.
Pigeons and Architecture
⟼ Anne Linke
DE 2019, 00:10:52
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Anne Linke
Distribution ⟼ Anne Linke, www.annelinke.de
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE Als gefiederte Architektinnen navigieren die Tauben durch den Stadtraum und die Architekturen, die gegen sie errichtet werden. Eine Frau ist ihre Komplizin.
⟼EN As feathered architects, pigeons navigate the city and the architectures that are built against them. Meanwhile a woman is their accomplice.
Anne Linke (born 1986 in Munich) is an artist who lives in Hamburg and Zurich. She studied Photography in Essen and Time-Based Media at the University of Fine Arts Hamburg. Regarding the city as ecosystem, she is interested in how animal and plant species adapt to environmental changes caused by humans. Pigeons and Architecture is her first film.
From Its Mouth Came a River of High-End Residential Appliances
⟼ WangShui
HK/US 2018, 00:13:03
Director ⟼ WangShui
Distribution ⟼ WangShui, www.wangshui.co
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Eine Drohne leitet die Zuschauer*innen durch die Drachentore Hongkongs – Löcher, die in Hochhäusern klaffen, damit Drachen auf dem Weg von den Bergen zum Meer durch sie hindurchfliegen können –, während ein Erzähler Körper, Kontinente und Geschichten durchquert.
⟼EN A drone leads viewers through Hong Kong’s dragon gates - gaping holes in high-rises designed for dragons to fly from the mountains to the sea - all while a narrator traverses bodies, continents, and histories.
WangShui is an artist and filmmaker who has exhibited and screened work at the New York Film Festival, International Film Festival Rotterdam, EMPAC, SculptureCenter, JULIA STOSCHEK COLLECTION, Triple Canopy, and The Shed.
Billy
⟼ Zachary Epcar
US 2019, 00:08:03
Director ⟼ Zachary Epcar
Music ⟼Brendan Glasson
Cast ⟼Peter Christian, Kym McDaniel
Distribution ⟼ Zachary Epcar, www.zacharyepcar.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Beginnend mit dem Reenactment einer Szene aus einer Primetime-Soap wirft dieses häusliche Psychodrama einen bangen Blick auf die Schrecken des Innendesigns und die grenzenlose Verstrickung der Dinge.
⟼EN The reenactment of a scene from a primetime soap opens this domestic psychodrama, an anxious look into the horrors of interior decoration and the boundless entanglement of things.
Zachary Epcar (born San Francisco) is a filmmaker whose work has screened at the New York Film Festival, Toronto International Film Festival, International Film Festival Rotterdam, Museum of Contemporary Art Chicago, Pacific Film Archive, Ann Arbor Film Festival, Crossroads, Onion City, 25 FPS, Images Festival, and elsewhere. He studied at Bard College, is a current MFA candidate at the University of Wisconsin Milwaukee, and a co-programmer of Light Field, an annual exhibition of experimental cinema in San Francisco.
Dieses Video steht aus lizenzrechtlichen Gründen leider nicht zur Verfügung. /
This video is unfortunately not available due to licensing reasons.
TEAL
⟼ Björn Kämmerer
AT 2020, 00:05:00
Director ⟼ Björn Kämmerer
Camera ⟼ Adam Wallensten
Distribution ⟼ Sixpackfilm, www.sixpackfilm.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Im Film ist ein Spiegel selten bloß ein Spiegel. Als eines der für dieses Medium häufigsten und ausdrucksstärksten symbolischen Objekte hat der Spiegel lange Zeit etwas größeres dargestellt als nur sich selbst — meist offenbarte der Blick hinein eine andere, verdrängte oder unappetitliche Facette der menschlichen Psyche. Mit TEAL befreit Björn Kämmerer den Spiegel von seinen metaphorischen Fesseln und stellt dabei ein Stück seines praktischen Zaubers wieder her.
⟼EN When it comes to cinema, a mirror is rarely just a mirror. As one of the medium´s most ubiquitous and expressive symbolic objects, mirrors have long represented something greater than themselves – usually, when looked upon, some otherwise internalised or unsavoury facet of a person´s psyche. With TEAL, Björn Kämmerer strips the mirror of its metaphoric trappings and, in the process, restores a bit of its practical magic.
Björn Kämmerer, born 1977 in Stralsund (GDR), grew up in Berlin, lives and works in Vienna. Studied at Kunstuniversität Linz (Experimental Media Art) and at the Academy of Fine Arts Vienna (Art and Digital Media) from 2002-2008. Works with film and video art.
The Phantom Menace
⟼ Graeme Arnfield
UK 2019, 00:36:32
Director, Script ⟼ Graeme Arnfield
Distribution ⟼ Graeme Arnfield, www.graemearnfield.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Willkommen im Zeitalter der kosmischen Strahlung! The Phantom Menace führt Geschichten aus der jüngeren Vergangenheit über die Wirkung kosmischer Strahlung in immer geringeren Höhen zu einem technolastigen, stroboskopischen Climate-Fiction-Film zusammen, dessen Drehbuch aus Gesprächen mit Amazon-Lagerarbeiter*innen entwickelt wurde. Flugzeuge stürzen ab, Computer versagen und Wahlen laufen aus dem Ruder − und das war nur ein Vorgeschmack auf die Zukunft.
⟼EN Welcome to the age of cosmic radiation! Compiling stories from the recent past of interaction with cosmic rays at ever-descending altitudes, The Phantom Menace is a techno-driven stroboscopic climate fiction film written in conversation with various Amazon warehouse workers. Planes crashing, computers malfunctioning and elections going haywire, these were just the prequel to the future.
Graeme Arnfield (born 1991, UK) is an artist, filmmaker and curator living in London, raised in Cheshire, UK. Producing sensory essay films from found, often viscerally embodied, networked imagery his films use methods of investigative storytelling to explore issues of circulation, spectatorship and history. Research topics have included: the politics of digital networks, the material distribution of ecological matter such as peat and asbestos and the adaptive circulation of global and local histories.