Hearing Voices inside Our Heads
⟼DE Ein Programm, in dem die Vergangenheit wie ein Echo nachhallt: Kann ein revolutionärer Moment bewahrt und archiviert werden? Unsere Medien scheinen die Formate vorzugeben, in denen erinnert und bezeugt werden kann. Und wer kann überhaupt für oder gegen wen Zeugnis ablegen? Der Blick in die Geschichte liefert Beispiele für eine Gerichtsbarkeit, die mehr als nur menschliche Subjekte kannte. Wie kann schließlich ein Leben im politischen Widerstand nicht nur in der Erinnerung, sondern in einem anderen Körper fortdauern?
⟼EN A programme in which the past reverberates like an echo: Can a revolutionary moment be preserved and archived? Our media seem to dictate the formats in which it can be remembered and testified to. And who can testify for or against whom? A look at history provides examples of a jurisdiction that recognised more than just human subjects. After all, how can a life of political resistance continue not only in memory but in another body?
Those that Tremble as if They Were Mad
⟼ Salma Shamel
EG/US 2018, 00:11:04
Director, Script, Camera, Editing, Animation ⟼ Salma Shamel
Distribution ⟼ Salma Shamel
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Nach der Revolution 2011 bildete die ägyptische Regierung ein Komitee, das ein Archiv über die jüngste Vergangenheit erstellen sollte. Nach einigen Morden und einem Staatsstreich wurde das Komitee wieder aufgelöst. Those That Tremble as if They Were Mad erzählt eine Geschichte des Scheitern und der Befreiung, eine Geschichte, die von Ansammlungen leerer Dokumente, nicht unterschriebener Verträge und nicht gefeierter Zeugen handelt.
Salma Shamel works with film and text. Her work has been shown at the Museum of Modern Art in San Francisco, and The Town House Gallery in Cairo, amongst others. She is currently a PhD student in the Media, Culture and Communication Department at New York University.
⟼EN A committee was formed by the Egyptian government in the wake of the 2011 revolution to assemble an archive of the recent past. After some killings and a coup d'état, the committee was dissolved. Those That Tremble as if They Were Mad is a story of failure and relief, a story told through an ephemera of empty certificates, unsigned contracts, and uncelebrated witnesses.
Bugs and Beasts before the Law
⟼ Bambitchell (Sharlene Bamboat & Alexis Mitchell)
CA/DE/UK 2019, 00:32:31
Director, Script ⟼ Bambitchell (Sharlene Bamboat & Alexis Mitchell)
Camera ⟼ Iris Ng
Editing ⟼ Alexis Mitchell
Animation ⟼ Uwe Dönges
Music ⟼ Richy Carey
Distribution ⟼ Bambitchell, www.bambitchell.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Bugs and Beasts before the Law ist ein experimenteller Film, der die mittelalterliche Praxis untersucht, Tiere vor Gericht zu stellen. Dieses historische Kapitel in der kolonialen Gesetzgebung prägte die politischen und profanen Beziehungen zwischen Menschen und Tieren. Bambitchells essayistische Arbeit liefert eine Neubetrachtung der herkömmlichen Rechtsgeschichte und lässt dabei eine Welt entstehen, in der Vergangenheit und Gegenwart, Fiction und Non-Fiction, Mensch und Tier miteinander verschmelzen.
Bambitchell is the artistic collaboration between Sharlene Bamboat and Alexis Mitchell. Since 2009, their research-based works have been exhibited at festivals and galleries internationally such as Mercer Union (Toronto), Berlinale Film Festival (Berlin), Dazibao (Montreal), and the BFI London Film Festival. The duo were fellows at Akademie Schloss Solitude (2016-2017) and at The MacDowell Colony (Spring, 2018). They have an upcoming solo exhibition at the Henry Art Gallery, Seattle.
⟼ EN Bugs and Beasts before the Law is an experimental film that explores the medieval practice of putting animals on trial. This history of colonial law-making forged political and sometimes profane relationships between humans and animals. Bambitchell's new essayistic work reimagines common perceptions of legal history and, in doing so, produces a world where past and present, fiction and non-fiction, human and animal fuse.
Once Removed
⟼ Lawrence Abu Hamdan
UK/LB 2019, 00:30:00
Director ⟼ Lawrence Abu Hamdan
Camera ⟼ Mazen Hachem
Editing ⟼ Lawrence Abu Hamdan, Mahmoud Safadi
Distribution ⟼ Lawrence Abu Hamdan, www.lawrenceabuhamdan.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼ DE Once Removed porträtiert das zeitreisende Leben und Arbeiten von Bassel Abi Chahine, einem 30-jährigen Schriftsteller und Historiker, dem es gelungen ist, das umfassendste Inventar seltener Objekte, Fotos und Interviews der sozialistischen Miliz der PLA und PSP unter der Führung von Walid Joumblatt während des libanesischen Bürgerkriegs zu erstellen. Ziel seiner obsessiven Analyse und beispiellosen Forschung über diese eine Miliz war die Suche nach Material, das möglicherweise rekonstruieren könnte, was Abi Chahine als Rückblenden und unerklärliche Erinnerungen an ein früheres Leben beschreibt.
Lawrence Abu Hamdan (reincarnated 1985, Amman) currently lives in Dubai. He is a “Private Ear”. The artist’s audio investigations have been used as evidence at the UK Asylum and Immigration Tribunal and as advocacy for organisations such as Amnesty International and Defence for Children International together with fellow researchers from Forensic Architecture. Abu Hamdan completed his PhD in 2017 from Goldsmiths College University of London and is currently a fellow at the Gray Centre for Arts and Inquiry at the University of Chicago.
⟼ EN Once Removed acts as a portrait of the time travelling life and work of Bassel Abi Chahine, a 30-year-old writer and historian who has managed to obtain the most comprehensive inventory of extremely rare objects, photographs and interviews of the PLA and PSP socialist militia led by Walid Joumblatt during the Lebanese civil war. This obsessive analysis and unprecedented research into this one militia was done in pursuit of material that could reconstitute what Abi Chahine describes as flashbacks and unexplainable memories from a previous life.
Hearing Voices inside Our Heads
⟼DE Ein Programm, in dem die Vergangenheit wie ein Echo nachhallt: Kann ein revolutionärer Moment bewahrt und archiviert werden? Unsere Medien scheinen die Formate vorzugeben, in denen erinnert und bezeugt werden kann. Und wer kann überhaupt für oder gegen wen Zeugnis ablegen? Der Blick in die Geschichte liefert Beispiele für eine Gerichtsbarkeit, die mehr als nur menschliche Subjekte kannte. Wie kann schließlich ein Leben im politischen Widerstand nicht nur in der Erinnerung, sondern in einem anderen Körper fortdauern?
⟼EN A programme in which the past reverberates like an echo: Can a revolutionary moment be preserved and archived? Our media seem to dictate the formats in which it can be remembered and testified to. And who can testify for or against whom? A look at history provides examples of a jurisdiction that recognised more than just human subjects. After all, how can a life of political resistance continue not only in memory but in another body?
Those that Tremble as if They Were Mad
⟼ Salma Shamel
EG/US 2018, 00:11:04
Director, Script, Camera, Editing, Animation ⟼ Salma Shamel
Distribution ⟼ Salma Shamel
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Nach der Revolution 2011 bildete die ägyptische Regierung ein Komitee, das ein Archiv über die jüngste Vergangenheit erstellen sollte. Nach einigen Morden und einem Staatsstreich wurde das Komitee wieder aufgelöst. Those That Tremble as if They Were Mad erzählt eine Geschichte des Scheitern und der Befreiung, eine Geschichte, die von Ansammlungen leerer Dokumente, nicht unterschriebener Verträge und nicht gefeierter Zeugen handelt.
⟼EN A committee was formed by the Egyptian government in the wake of the 2011 revolution to assemble an archive of the recent past. After some killings and a coup d'état, the committee was dissolved. Those That Tremble as if They Were Mad is a story of failure and relief, a story told through an ephemera of empty certificates, unsigned contracts, and uncelebrated witnesses.
Salma Shamel works with film and text. Her work has been shown at the Museum of Modern Art in San Francisco, and The Town House Gallery in Cairo, amongst others. She is currently a PhD student in the Media, Culture and Communication Department at New York University.
Bugs and Beasts before the Law
⟼ Bambitchell (Sharlene Bamboat & Alexis Mitchell)
CA/DE/UK 2019, 00:32:31
Director, Script ⟼ Bambitchell (Sharlene Bamboat & Alexis Mitchell)
Camera ⟼ Iris Ng
Editing ⟼ Alexis Mitchell
Animation ⟼ Uwe Dönges
Music ⟼ Richy Carey
Distribution ⟼ Bambitchell, www.bambitchell.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Bugs and Beasts before the Law ist ein experimenteller Film, der die mittelalterliche Praxis untersucht, Tiere vor Gericht zu stellen. Dieses historische Kapitel in der kolonialen Gesetzgebung prägte die politischen und profanen Beziehungen zwischen Menschen und Tieren. Bambitchells essayistische Arbeit liefert eine Neubetrachtung der herkömmlichen Rechtsgeschichte und lässt dabei eine Welt entstehen, in der Vergangenheit und Gegenwart, Fiction und Non-Fiction, Mensch und Tier miteinander verschmelzen.
⟼ EN Bugs and Beasts before the Law is an experimental film that explores the medieval practice of putting animals on trial. This history of colonial law-making forged political and sometimes profane relationships between humans and animals. Bambitchell's new essayistic work reimagines common perceptions of legal history and, in doing so, produces a world where past and present, fiction and non-fiction, human and animal fuse.
Bambitchell is the artistic collaboration between Sharlene Bamboat and Alexis Mitchell. Since 2009, their research-based works have been exhibited at festivals and galleries internationally such as Mercer Union (Toronto), Berlinale Film Festival (Berlin), Dazibao (Montreal), and the BFI London Film Festival. The duo were fellows at Akademie Schloss Solitude (2016-2017) and at The MacDowell Colony (Spring, 2018). They have an upcoming solo exhibition at the Henry Art Gallery, Seattle.
Once Removed
⟼ Lawrence Abu Hamdan
UK/LB 2019, 00:30:00
Director ⟼ Lawrence Abu Hamdan
Camera ⟼ Mazen Hachem
Editing ⟼ Lawrence Abu Hamdan, Mahmoud Safadi
Distribution ⟼ Lawrence Abu Hamdan, www.lawrenceabuhamdan.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼ DE Once Removed porträtiert das zeitreisende Leben und Arbeiten von Bassel Abi Chahine, einem 30-jährigen Schriftsteller und Historiker, dem es gelungen ist, das umfassendste Inventar seltener Objekte, Fotos und Interviews der sozialistischen Miliz der PLA und PSP unter der Führung von Walid Joumblatt während des libanesischen Bürgerkriegs zu erstellen. Ziel seiner obsessiven Analyse und beispiellosen Forschung über diese eine Miliz war die Suche nach Material, das möglicherweise rekonstruieren könnte, was Abi Chahine als Rückblenden und unerklärliche Erinnerungen an ein früheres Leben beschreibt.
⟼ EN Once Removed acts as a portrait of the time travelling life and work of Bassel Abi Chahine, a 30-year-old writer and historian who has managed to obtain the most comprehensive inventory of extremely rare objects, photographs and interviews of the PLA and PSP socialist militia led by Walid Joumblatt during the Lebanese civil war. This obsessive analysis and unprecedented research into this one militia was done in pursuit of material that could reconstitute what Abi Chahine describes as flashbacks and unexplainable memories from a previous life.
Lawrence Abu Hamdan (reincarnated 1985, Amman) currently lives in Dubai. He is a “Private Ear”. The artist’s audio investigations have been used as evidence at the UK Asylum and Immigration Tribunal and as advocacy for organisations such as Amnesty International and Defence for Children International together with fellow researchers from Forensic Architecture. Abu Hamdan completed his PhD in 2017 from Goldsmiths College University of London and is currently a fellow at the Gray Centre for Arts and Inquiry at the University of Chicago.