Putting Our Finger in It
⟼DE Sechs Versuche, die Welt der Dinge und Körper zu begreifen. Aus chaotischem Bildrauschen entstehen Formen, die uns direkt zu adressieren scheinen. Die Betrachtung der schlichten Realität hingegen fördert Löcher im Sinn und die magischen Dimensionen unserer Sprache zutage. Eine Museumsführerin lädt uns ein, unseren Finger in die Wunden versehrter Skulpturen zu legen. Im kontrollierten Fall menschlicher Körper offenbart sich nicht nur die unscharfe Grenze, die uns vom Nichtmenschlichen trennt, sondern auch das, was uns aufrecht hält.
⟼EN Six attempts at grasping the world of things and bodies. Chaotic image noise turns into shapes that seem to address us directly. Contemplating simple reality, on the other hand, reveals gaps in meaning and the magical dimensions of language. A museum guide invites us to put our finger in the wounds of damaged sculptures. In the controlled falling of human bodies, not only does the blurred boundary that separates us from the non-human become manifest, but also what keeps us upright.
Mustererkenntnis / Pattern Cognition
⟼ Thorsten Fleisch
DE 2019, 00:07:20
Director, Script, Animation, Music ⟼ Thorsten Fleisch
Distribution ⟼ Thorsten Fleisch, www.fleischfilm.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE Wenn du lange auf einen Bildschirm blickst, blickt der Bildschirm auch in dich. Es ist spät. Du hast den ganzen Tag mit Zahlen jongliert. Der Bildschirm scheint vor deinen Augen zu vibrieren. Du schließt deine Augen. Das Nachbild auf deiner Retina pulsiert weiter in übersättigten Farben.
Thorsten Fleisch was born in 1972 in Koblenz. He made his first film attempts as a student with his father's Super-8 camera. Later he studied experimental film with Peter Kubelka at the Städelschule in Frankfurt am Main. He received numerous awards for his films at film festivals. He lives and works in Berlin, where he has just completed his first feature film Flesh City.
⟼EN When you look at a screen for a long time, the screen looks into you, too. It's late. You've been juggling numbers all day. The screen seems to vibrate before your eyes. You close your eyes. The afterimage on your retina continues pulsating in over-saturated colours.
Hole
⟼ Jaakko Pallasvuo
FI 2019, 00:07:10
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Jaakko Pallasvuo
Distribution ⟼ Jaakko Pallasvuo, www.jaakkopallasvuo.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Jedes Stück zerrissene Jeans wirft Fragen auf hinsichtlich seiner Authentizität: Ist das wirklich passiert? Wurde das Loch von allein zu einem echten Loch oder hat irgendjemand nachgeholfen? Einige Menschen sind wirklich gut darin, Löcher zu reißen, die geborenen Killer. Sie reißen mit einem Ruck ein Loch in ihr Shirt und es sieht sofort perfekt aus. Ich bin nicht so, bewundere aber ihr Talent – auch wenn ein absichtliches Loch vielleicht nur ein Fake ist.
Grunge / Riot Grrrl / Distressed Denim / Abbau Seltener Erden / Ungläubiger Thomas / durchlöcherte Socken
Jaakko Pallasvuo (born 1333) is an artist or something?
⟼EN Every piece of ripped jeans is a riddle of authenticity: did it really happen? Did that hole become a real hole by itself, or did someone tear it intentionally? Some people are really gifted in tearing holes, natural born killers, they just tear the hole at once on their shirt and it immediately looks perfect. I am not, but I admire their talent, though their intention might make the hole fake.
grunge / riot grrrl / distressed denim / rare earth mining / stigmata / doubting thomas / socks with holes in them
Vers le soleil / Towards the Sun
⟼ Nour Ouayda
LB 2019, 17:29
Director ⟼ Nour Ouayda
Distribution ⟼ Collectif Jeune Cinéma, www.cjcinema.org
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Sie befinden sich in der Haupthalle des Nationalmuseums in Beirut. Ein Wachmann macht Sie darauf aufmerksam, dass Sie die archäologischen Objekte berühren dürfen. Eine Stimme aus Ihren Kopfhörern schlägt vor, an den Steinen zu lecken. Jetzt entdecken Sie an der linken unteren Ecke eines Mosaiks ein Loch in der Wand. Die Stimme aus Ihren Kopfhörern erklärt, dass es durch einen Scharfschützen entstand. Aus Neugier wählen Sie die 1-9-9-1, um den Rest der Geschichte zu hören.
Nour Ouayda (born 1991) is a filmmaker, film critic and programmer. She is the co-editor of the Montreal-based online film journal Hors Champ as well as partnerships executive at Metropolis Art Cinema in Beirut and coordinator of the Cinematheque Beirut project. Her films and writings research the practice of drifting in cinema.
⟼EN You are now in the main hall of the National Museum in Beirut. A guard reminds you that you are encouraged to touch the archeological objects. A voice in your headset suggests that you lick the stone. You are now facing a hole in the wall on the lower left corner of a mosaic. The voice in your headset indicates that it was made by a sniper. Out of curiosity, you dial 1-9-9-1 to listen to the rest of the story.
Euphoria Physics
⟼ Andreas Bunte & Stefan Panhans
DE 2020, 00:21:14
Director, Script, Editing, Animation ⟼ Andreas Bunte & Stefan Panhans
Camera ⟼ Andreas Bunte
Cast ⟼ Matteo Ceccarelli, Ixchel Mendoza-Hernandez, Mirjam Sögner
Distribution ⟼ Andreas Bunte, Stefan Panhans, www.andreasbunte.net, www.stefanpanhans.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE In einem scheinbar wissenschaftlichen Experiment üben zwei Menschen in einem Motion Capturing Labor verschiedene Bewegungen ein. Es wird deutlich, dass die Eigenartigkeit ihrer Bewegungen kein Unvermögen ist, sondern eine zu lernende Fähigkeit – sie versuchen die Bewegungen von Game-Avataren nachzuahmen. Das Phänomen des ‚Uncanny Valley‘ scheint sich also umzukehren: Hier wirkt nicht die Unfähigkeit der Avatare, menschliche Bewegungen nachzuahmen, unheimlich, sondern es ist ironischerweise der menschliche Körper, der im Vergleich zu seinen digitalen Revenants unzulänglich erscheint.
BITTE BEACHTEN: DER SOUNDTRACK DIESES FILMS VERWENDET EINE VIELZAHL ISOCHRONER TÖNE – UM DIESE RICHTIG ZU HÖREN, VERWENDEN SIE BITTE KOPFHÖRER ODER GUTE LAUTSPRECHER
Andreas Bunte and Stefan Panhans are artists and filmmakers whose works are internationally shown in venues like Skulptur Projekte Münster; Berlinale Film Festival; Kassel Documentary Film and Video Festival; Transmediale, Berlin; Videonale Bonn; Museum of Art and Design, New York; Deichtorhallen Hamburg; Haus am Waldsee, Berlin; Kunstverein Hamburg. Euphoria Physics is their first collaboration.
⟼EN In a seemingly scientific experiment in a motion-capture laboratory two people exercise a variety of movements. It becomes evident that the strangeness of their movements is not an inability, but a skill to be acquired – they are trying to recreate movements of game avatars. The phenomenon of the 'Uncanny Valley' seems inverted: Instead of the Avatars' inability to imitate human movements being scary, here it is ironically the human body that seems inadequate compared to its digital revenants.
PLEASE NOTE: THE SOUNDTRACK OF THIS FILM USES A VARIETY OF ISOCHRONIC TONES – TO HEAR THESE PROPERLY PLEASE USE HEADPHONES, OR GOOD SPEAKERS
Aberración Cromática (Fiebre) / Chromatic Aberration (Fever)
⟼ Andrés Baron
FR/CO 2019, 00:04:10
Director, Script, Editing ⟼ Andrés Baron
Camera ⟼ Francisco Medina
Music ⟼ Leyland Kirby (The Caretaker) Fragments taken from The visit by Luboš Fišer, Rite of the Maypole by Children of Alice and Ritual/Looking In by Trish Keenan
Cast ⟼ Kieu Ahn Nguyen Phuong Marianna Ladreyt and Olivier Geli
Distribution ⟼ Andrés Baron, www.andres-baron.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Aberración Cromática (Fiebre) beginnt mit einer Szene, in der eine Frau ihr Porträt auf Papier druckt. Der Raum, in dem dies stattfindet, ist ohne jeden Kontext, mit Ausnahme dessen, was gezeigt wird: Ein weißer Hintergrund, ein Tisch, ein Blatt Papier, Klebeband, eine Siebdruckvorlage, Gläser mit schwarzer und roter Tinte. Wir verfolgen ihre Handbewegungen beim Drucken. Das fertige Portrait zeigt eine rote Farbschicht, die ein kurvenförmiges, sich wiederholendes Muster beschreibt. Dies ist der letzte Film in einer Trilogie, deren ersten beiden Teile 2018 und 2019 beim EMAF zu sehen waren.
Andrés Baron (Bogotá, Colombia) lives and works in Paris. Through film, video, and photography, his practice establishes a relationship with the image transformed by screens and networks, playing with the spaces of representation. He received his MFA from l’École nationale supérieure des Arts Décoratifs in Paris. As an artist and filmmaker his work has been presented in various venues and exhibitions.
⟼EN Aberración Cromática (Fiebre) opens on a scene showing a woman who prints her image on paper. The space it occupies is devoid of any context other than what is shown: a white background, a table, a sheet of paper, scotch pieces, a silkscreen, a pot of black and red ink. We follow her hands performing the technical gesture of printing. The portrait produced has a red colour layer forming a curved and repetitive pattern. This is the last film of a trilogy whose first two parts were shown at EMAF in 2018 and 2019.
Standing Forward Full
⟼ Alee Peoples
US 2020, 00:05:45
Director ⟼ Alee Peoples
Distribution ⟼ Alee Peoples, www.aleepeoples.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Ein Versuch, ein unerwidertes Begehren auszutreiben.
Alee Peoples maintains a varied artistic practice that involves screen-printing, sewing, sculpture and film. Currently living in Los Angeles, she has taught youth classes at Echo Park Film Center and shown her sculpture and film work at GAIT and 4th Wall. Peoples has shown her films at numerous festivals, museums and art spaces. She is inspired by pedestrian histories, pop song lyrics and invested in the hand-made.
⟼EN An attempt at exorcising an unrequited desire.
Putting Our Finger in It
⟼DE Sechs Versuche, die Welt der Dinge und Körper zu begreifen. Aus chaotischem Bildrauschen entstehen Formen, die uns direkt zu adressieren scheinen. Die Betrachtung der schlichten Realität hingegen fördert Löcher im Sinn und die magischen Dimensionen unserer Sprache zutage. Eine Museumsführerin lädt uns ein, unseren Finger in die Wunden versehrter Skulpturen zu legen. Im kontrollierten Fall menschlicher Körper offenbart sich nicht nur die unscharfe Grenze, die uns vom Nichtmenschlichen trennt, sondern auch das, was uns aufrecht hält.
⟼EN Six attempts at grasping the world of things and bodies. Chaotic image noise turns into shapes that seem to address us directly. Contemplating simple reality, on the other hand, reveals gaps in meaning and the magical dimensions of language. A museum guide invites us to put our finger in the wounds of damaged sculptures. In the controlled falling of human bodies, not only does the blurred boundary that separates us from the non-human become manifest, but also what keeps us upright.
Mustererkenntnis / Pattern Cognition
⟼ Thorsten Fleisch
DE 2019, 00:07:20
Director, Script, Animation, Music ⟼ Thorsten Fleisch
Distribution ⟼ Thorsten Fleisch, www.fleischfilm.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE Wenn du lange auf einen Bildschirm blickst, blickt der Bildschirm auch in dich. Es ist spät. Du hast den ganzen Tag mit Zahlen jongliert. Der Bildschirm scheint vor deinen Augen zu vibrieren. Du schließt deine Augen. Das Nachbild auf deiner Retina pulsiert weiter in übersättigten Farben.
⟼EN When you look at a screen for a long time, the screen looks into you, too. It's late. You've been juggling numbers all day. The screen seems to vibrate before your eyes. You close your eyes. The afterimage on your retina continues pulsating in over-saturated colours.
Thorsten Fleisch was born in 1972 in Koblenz. He made his first film attempts as a student with his father's Super-8 camera. Later he studied experimental film with Peter Kubelka at the Städelschule in Frankfurt am Main. He received numerous awards for his films at film festivals. He lives and works in Berlin, where he has just completed his first feature film Flesh City.
Hole
⟼ Jaakko Pallasvuo
FI 2019, 00:07:10
Director, Script, Camera, Editing ⟼ Jaakko Pallasvuo
Distribution ⟼ Jaakko Pallasvuo, www.jaakkopallasvuo.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Jedes Stück zerrissene Jeans wirft Fragen auf hinsichtlich seiner Authentizität: Ist das wirklich passiert? Wurde das Loch von allein zu einem echten Loch oder hat irgendjemand nachgeholfen? Einige Menschen sind wirklich gut darin, Löcher zu reißen, die geborenen Killer. Sie reißen mit einem Ruck ein Loch in ihr Shirt und es sieht sofort perfekt aus. Ich bin nicht so, bewundere aber ihr Talent – auch wenn ein absichtliches Loch vielleicht nur ein Fake ist.
Grunge / Riot Grrrl / Distressed Denim / Abbau Seltener Erden / Ungläubiger Thomas / durchlöcherte Socken
⟼EN Every piece of ripped jeans is a riddle of authenticity: did it really happen? Did that hole become a real hole by itself, or did someone tear it intentionally? Some people are really gifted in tearing holes, natural born killers, they just tear the hole at once on their shirt and it immediately looks perfect. I am not, but I admire their talent, though their intention might make the hole fake.
grunge / riot grrrl / distressed denim / rare earth mining / stigmata / doubting thomas / socks with holes in them
Jaakko Pallasvuo (born 1333) is an artist or something?
Vers le soleil / Towards the Sun
⟼ Nour Ouayda
LB 2019, 17:29
Director ⟼ Nour Ouayda
Distribution ⟼ Collectif Jeune Cinéma, www.cjcinema.org
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, Dialog Award
⟼DE Sie befinden sich in der Haupthalle des Nationalmuseums in Beirut. Ein Wachmann macht Sie darauf aufmerksam, dass Sie die archäologischen Objekte berühren dürfen. Eine Stimme aus Ihren Kopfhörern schlägt vor, an den Steinen zu lecken. Jetzt entdecken Sie an der linken unteren Ecke eines Mosaiks ein Loch in der Wand. Die Stimme aus Ihren Kopfhörern erklärt, dass es durch einen Scharfschützen entstand. Aus Neugier wählen Sie die 1-9-9-1, um den Rest der Geschichte zu hören.
⟼EN You are now in the main hall of the National Museum in Beirut. A guard reminds you that you are encouraged to touch the archeological objects. A voice in your headset suggests that you lick the stone. You are now facing a hole in the wall on the lower left corner of a mosaic. The voice in your headset indicates that it was made by a sniper. Out of curiosity, you dial 1-9-9-1 to listen to the rest of the story.
Nour Ouayda (born 1991) is a filmmaker, film critic and programmer. She is the co-editor of the Montreal-based online film journal Hors Champ as well as partnerships executive at Metropolis Art Cinema in Beirut and coordinator of the Cinematheque Beirut project. Her films and writings research the practice of drifting in cinema.
Euphoria Physics
⟼ Andreas Bunte & Stefan Panhans
DE 2020, 00:21:14
Director, Script, Editing, Animation ⟼ Andreas Bunte & Stefan Panhans
Camera ⟼ Andreas Bunte
Cast ⟼ Matteo Ceccarelli, Ixchel Mendoza-Hernandez, Mirjam Sögner
Distribution ⟼ Andreas Bunte, Stefan Panhans, www.andreasbunte.net, www.stefanpanhans.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award, VDFK Award
⟼DE In einem scheinbar wissenschaftlichen Experiment üben zwei Menschen in einem Motion Capturing Labor verschiedene Bewegungen ein. Es wird deutlich, dass die Eigenartigkeit ihrer Bewegungen kein Unvermögen ist, sondern eine zu lernende Fähigkeit – sie versuchen die Bewegungen von Game-Avataren nachzuahmen. Das Phänomen des ‚Uncanny Valley‘ scheint sich also umzukehren: Hier wirkt nicht die Unfähigkeit der Avatare, menschliche Bewegungen nachzuahmen, unheimlich, sondern es ist ironischerweise der menschliche Körper, der im Vergleich zu seinen digitalen Revenants unzulänglich erscheint.
BITTE BEACHTEN: DER SOUNDTRACK DIESES FILMS VERWENDET EINE VIELZAHL ISOCHRONER TÖNE – UM DIESE RICHTIG ZU HÖREN, VERWENDEN SIE BITTE KOPFHÖRER ODER GUTE LAUTSPRECHER
⟼EN In a seemingly scientific experiment in a motion-capture laboratory two people exercise a variety of movements. It becomes evident that the strangeness of their movements is not an inability, but a skill to be acquired – they are trying to recreate movements of game avatars. The phenomenon of the 'Uncanny Valley' seems inverted: Instead of the Avatars' inability to imitate human movements being scary, here it is ironically the human body that seems inadequate compared to its digital revenants.
PLEASE NOTE: THE SOUNDTRACK OF THIS FILM USES A VARIETY OF ISOCHRONIC TONES – TO HEAR THESE PROPERLY PLEASE USE HEADPHONES, OR GOOD SPEAKERS
Andreas Bunte and Stefan Panhans are artists and filmmakers whose works are internationally shown in venues like Skulptur Projekte Münster; Berlinale Film Festival; Kassel Documentary Film and Video Festival; Transmediale, Berlin; Videonale Bonn; Museum of Art and Design, New York; Deichtorhallen Hamburg; Haus am Waldsee, Berlin; Kunstverein Hamburg. Euphoria Physics is their first collaboration.
Aberración Cromática (Fiebre) / Chromatic Aberration (Fever)
⟼ Andrés Baron
FR/CO 2019, 00:04:10
Director, Script, Editing ⟼ Andrés Baron
Camera ⟼ Francisco Medina
Music ⟼ Leyland Kirby (The Caretaker) Fragments taken from The visit by Luboš Fišer, Rite of the Maypole by Children of Alice and Ritual/Looking In by Trish Keenan
Cast ⟼ Kieu Ahn Nguyen Phuong Marianna Ladreyt and Olivier Geli
Distribution ⟼ Andrés Baron, www.andres-baron.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Aberración Cromática (Fiebre) beginnt mit einer Szene, in der eine Frau ihr Porträt auf Papier druckt. Der Raum, in dem dies stattfindet, ist ohne jeden Kontext, mit Ausnahme dessen, was gezeigt wird: Ein weißer Hintergrund, ein Tisch, ein Blatt Papier, Klebeband, eine Siebdruckvorlage, Gläser mit schwarzer und roter Tinte. Wir verfolgen ihre Handbewegungen beim Drucken. Das fertige Portrait zeigt eine rote Farbschicht, die ein kurvenförmiges, sich wiederholendes Muster beschreibt. Dies ist der letzte Film in einer Trilogie, deren ersten beiden Teile 2018 und 2019 beim EMAF zu sehen waren.
⟼EN Aberración Cromática (Fiebre) opens on a scene showing a woman who prints her image on paper. The space it occupies is devoid of any context other than what is shown: a white background, a table, a sheet of paper, scotch pieces, a silkscreen, a pot of black and red ink. We follow her hands performing the technical gesture of printing. The portrait produced has a red colour layer forming a curved and repetitive pattern. This is the last film of a trilogy whose first two parts were shown at EMAF in 2018 and 2019.
Andrés Baron (Bogotá, Colombia) lives and works in Paris. Through film, video, and photography, his practice establishes a relationship with the image transformed by screens and networks, playing with the spaces of representation. He received his MFA from l’École nationale supérieure des Arts Décoratifs in Paris. As an artist and filmmaker his work has been presented in various venues and exhibitions.
Standing Forward Full
⟼ Alee Peoples
US 2020, 00:05:45
Director ⟼ Alee Peoples
Distribution ⟼ Alee Peoples, www.aleepeoples.com
Nominiert für / Nominated for:
EMAF Award
⟼DE Ein Versuch, ein unerwidertes Begehren auszutreiben.
⟼EN An attempt at exorcising an unrequited desire.
Alee Peoples maintains a varied artistic practice that involves screen-printing, sewing, sculpture and film. Currently living in Los Angeles, she has taught youth classes at Echo Park Film Center and shown her sculpture and film work at GAIT and 4th Wall. Peoples has shown her films at numerous festivals, museums and art spaces. She is inspired by pedestrian histories, pop song lyrics and invested in the hand-made.